lördag 9 juli 2011

Chokladkaka med after eight




Både till min fest och till kvällens fest ska denna goda kaka ätas till efterrätt. Serverad med vispgrädde och hallon. Receptet har jag hittat i mormors Året Runt. Även gjort en god toscakaka därifrån, kanske skriver recept om någon vill testa!? Här kommer det goda receptet...

Chokladkaka med after eight

20 bitar after eight
250 g smör
3 dl socker
4,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
4 ägg

Vispa ihop rumstemp smör med socker, tillsätt ett ägg i taget och vispa vidarer en stund. Tillsätt sedan mjöl, kakao och vaniljsocker och rör ihop. Häll smeten i en långpanna och lägg after eight-bitarna över. Låt grädda ca 20 min i 175 gr. Tips! Jag gjorde en dubbel sats så de blev tjockare, samt använda fler chokladbitar. Grädda hellre för kort tid så de inte blir torra!

1 kommentar:

  1. Mums, det lätt jättegott - jag älskar after eight och det lät inte så svårt att göra! Kul att du är med och tävlar också, lycka till i lottningen! Kram

    SvaraRadera