torsdag 14 april 2011

Kökets makeover Del 1











Igårkväll fick köket sig en liten förändring! Kastade ut de gamla, knarrigt hemska furustolarna som vi bara väääntat på att få byta ut. Hade först inte tänkt mig dessa retrostolar och inte heller att klä om, men fick den idéen och kände för det. Stolarna hittade jag på second hand och tyget från Marimekko (se tidigare inlägg). Tanken med tyget var ju förståss en gardin i första hand, men det räckte och blev över till stolarna. Har t om en stuv kvar att göra något roligt med, vad får vi se.

Bordet är lånat av en kompis och fungerar som frukostbord då vi har ett annat större. Den tidigare gardinen var väl inne på sitt fjärde (!) år skulle jag tro. Ganska nöjd att få ha tagit ned den. Men eftersom vi inte vetat om eller hur länge vi skulle bo i förra lägenheten så ville vi inte lägga pengar på inredning, men nu är det en annan femma. Nu har vi ju hus! ;)

Det var inga som helst konstigheter att klä stolarna, tänk vad snabbt man kan förändra en ful möbel eller förnya med ett nytt fint tyg. Betalade ändå 300kr för dessa stolar men det känns det ju ändå värt. Tanken var, och kanske fortfarande är, att de ska bli svarta en dag, men känns ändå helt ok på detta vis.

Så nu har vi iallafall börjat med köket lite lätt också. Startade med de roliga sakerna. Det som nu är kvar är nya bänkskivor, nytt golv, måla kakel, byta skåphandtag, måla lister. Då kommer det se helt annorlunda ut. Om bara lite tyg gjorde såhär mycket så....



Bäst med detta projekt: Att jag tog tag i det direkt och gjorde allt själv! Från köp till montering utan hjälp. Nöjd :)

Tyget är alltså från Marimekko och heter Siirtolapuutarha och kostar 325;- per meter.

2 kommentarer:

  1. det blev snyggt! jag tror jag sett samma design på gardin och stolar på en annan öviksblogg..

    SvaraRadera
  2. jaså, tro vilken blogg då? Vore ju kul att se eftersom vi alltså verkar ha samma smak :)

    SvaraRadera